Pitkä kokemus on muuttanut työtapaani, erityisesti yritysten ja yhteisöjen henkilöstökuvausten ja vaalikuvien kohdalla. Kuvauksen alussa keskityn tarkkaan mikroilmeisiin, niiden eroihin. tunnistamiseen ja luomiseen.
Tämä edellyttää 20 minuutin kuvausten alkuvaiheessa haasteiden hakemista. Jos sen sanoo hiukka suoremmin, se tarkoittaa silmien auki pysymisen ja huulten rentouden, tutkimista testikuvilla.
Tämä antaa minulle aikaa luoda käsitystä siitä, mihin alkaisimme lopputuloksessa tähdätä.
Yksityiskohdat analyysiin
Suurimmalla osalla ihmistä on herkät helposti sulkeutuvat silmät, toinen silmä jää raukeammaksi kuin toinen, silmät ovat molemmat hyvin raukeita tai katse on kokonaisuudessaan liian tuijottava. Viimeksimainitussa iiris on kokonaisuudessaan näkyvissä. Nämä haasteethan paljastuvat vasta kuvasta, ei niitä huomaa muutoin kuin kuvaajan roolissa.
Harjoitteet apuna
Silmien kokoa ja katseen läsnäolon tuntua tavoittelen mm harjoitteilla, jotka voivat tuntua hiukan erikoisilta. Silmien raukeus ratkeaa melko helposti harjoitteella, jossa toistetaan toistakymmentä kertaa sarjaa: avaa silmät aivan auki, hymyile ja kun alan kuvata rentouta silmiäsi. Sieltä se riittävän rento ja luonnollinen katse löytyy otosten joukosta noin 95-prosenttisella varmuudella. Kunhan sanaani vaan luotetaan.
Ajankäyttö on paras lääke
Välillä aloitetaan vakavasta, ettei olo jäykisty vastakkaiseen suuntaan. Usein malli yksinkertaisesti kotoutuu ja uskaltaa rentoutua ja loppuajasta katseet ovat jo hyvin tasalaatuisia.
Kaikkea tätä on jo tuettu raajojen asennolla ja painonsiirrolla. Ilmeentuotanto-osasto on tuotu oikeaan paikkaan ja on vuorossa pään kallistuksien testausta tietyllä hyvin yrityssalaisella agendalla. Jokaisella asennolla ja taivutuksella luodaan tietty alitajuinen viesti.
Ahaa-elämyksessä piilee kultakaivos
Ja taas alitajuntani on ehtinyt tarkkailla, työskennellä ja kaivaa kiihkeästi vanhan kokemuksen kannattavia ratkaisuja. Ne voivat olla hyvin matemaattisen tarkkoja, tai kuten nyt vaalien aikaan, sain huikeita ahaa-elämyksiä tietyistä pään tai hiusten asennoista, joilla oli aivan mielettömiä viestejä. Huikeudessaan sellaisia, että ne eivät missään tapauksessa sovi kaikille, mutta juuri noiden henkilöiden kohdalla olivat se pieni ero tavallisesta upeaan.
Roolini on tehdostaa ajankäyttöä ohjaamalla asiakasta tarkasti. Täten ei tule hypittyä edestakaisin asiasta toiseen vaan mieleni säilyy kirkkaana siitä, mitä olemme jo tehneet ja miksi.
Lihasmuistin kautta ilmeisiin
Jalkojen ja käsien asento sekä painonsiirrot oikeasti näkyvät kasvoista rytminä. Ilmeet ja kehonkieli ovat syvästi tekemisissä toistensa. Mallille 20 minuuttia on lyhyt aika, mutta käytännössä hänkin saattaa kyetä poimimaan lihasmuististaan mielikuvan siitä, miltä minusta on tuntunut, kun olen juuri tässä asennossa. Yksi hauskimpia ja parhaita on “baaritiskiasento”, jossa imitoidaan juuri sitä.
Odotettavissa oleva tunne on “viikonloppu alkoi, olen rento ja iloinen,mutta myös edustavan ja mielenkiintoisen näköinen. Mikäs sen mukavampaa!” Yrityssalaisuuksien joukkoon tämäkin toteutus menee ja sen voi tehdä monella tavalla.
Hauskoja muistoja asentojen merkityksistä
Parhaat baaritiskiasennot piilevät vielä arkistojen saloissa. Koska ylioppilaskuvattavani, Meiju Parkkila, antoi luvan käyttää tätä ihanaa kuvaansa, tässä sen analyysi.
Erilaisilla rajauksilla, erityisesti edustuskuvissa, voidaan muuntaa kuvaa ja sen tunnelmaa. Tältä näyttää Meiju rajattuna.
Toinen omasta mielestäni ratkiriemukas on “missipolviasento”.
Pikkutytöt katsoivat missiasentoja
60-luvulla missikisoja tv:stä niitä katsoneena tiedän miten se tehdään, mitä se vaikuttaa mallin viehkeyteen ja viehkeyden tunteeseen ja lopputulokseen kuvana.
Sillä ei suinkaan mennä äärirajoille, vaan keinoja poistetaan kuvasta ja jäljelle jää vain tavoiteltu lopputulos. Todella omituinen asento saattaa purkaa mallin estoja, saada hänet nauramaan ja heittäytymään. Macchiavellin tyyliin: ”Tarkoitus pyhittää keinot!”. Tätä on tarkasteltu myös käänteisestä näkökulmasta: ”Olen aina uskonut, että hyvää tarkoitusta ajaessaan ja puolustaessan myös keinojen pitäisi kestää kriittinen tarkastelu”, kirjoitti Niko Kaistakorpi Uudessa Suomessa, mielipidekirjoituksessaan. ”Eivätköhän kestä”, vastaa Anne…
Moni kokee ohjaamiani asentoja myös keinotekoisina, muistamatta että ne ovat aika lailla päivittäin käytössä suurimmalla osalla ihmisistä, ei vain tietoisella tasolla. Kun lisätään pieni twist, asennosta tulee mielenkiintoisempi katsella.
Roolileikki on hauskaa
Yrityskuvaus saa henkilöstökuvissakin olla leikinomaista mielikuvaharjoittelua, jossa ei ole tavoitteena ei ole nolostuttaminen. Mehän olemme samassa veneessä. Joskus hiukka roolitan mallia ajattelemaan minua vaikeana asiakkaana, jota on vaan pakko katsoa ystävällisesti, sanon että tulin juuri tallentamaan ison summan rahaa tai ostamaan hybridiauton…Ihan mitä vaan mistä voidaan rakentaa tilannekomiikkaa ja yhteistä naurua, joka irrottaa ajatukset jäykkistavoitteesta.
Vaalikuvissa on suuri vastuu viestistä
Vaalikuvissa ollaan luotettavia, iloisia, avoimia, läsnäolevia ja kuuntelevia, herttaisia, vanhempia valtiomiehiä ja niin edelleen.
Kuten sanottu, suuren vaalikuvamäärän tekeminen lyhyessä ajassa auttoi huomaamaan ja tunnistamaan todella mielenkiintoisia mikroilmeitä. Se niiden toistaminen ja luominen kuvaajan roolissa onkin sitten se haaste. Onneksi voin luntata kameran näytöltä ja näin voimme palata yksityiskohtiin ja hioa asiaa eteenpäin. Tässä kahdessakymmenessä minuutissa.
Mielelläni aina näytän kuvattavalle kuvia, kerron mikä parhaissa on parasta ja niin edelleen, merkiten parhaisiin tähtiä, että omassa valintaprosessani päädyn näihin kuviin. Jälkikatselu helpottaa myös kuvattavan stressiä ja sen tarkoituksena on lähteä studiolta sillä mielellä, että kivoja kuvia saatiin!
Kun haluat tietää lisää: http://anneyrjana.fi/freijaus/
Vaalikuvausten aikaan minulla oli käytössä sähköinen ajanvaraus ja sen kautta pystyin saamaan palautetta siitä, onko työtapani tuottanut sellaisia ajatuksia, jotka vastaavat tätä ohjaamista ja harjoitteita:
”Anne huomioi juuri minua ja halusi tuoda kuvaan sitä omaa persoonallisuuttani esille. Mikä on tärkeää, kun aika harva on tottunut tällaisen kuvaukseen, jossa oma itse pitää tuoda ilmeillä ja kehonkielellä esiin”
*
”Kiitos hyvästä ja ammattitaitoisesta henkilöstökuvauksesta. Kuvattavana oli helppo olla selkeitten ohjeitten takia”
*
”Anne ohjasi ammattitaitoisesti ja kärsivällisesti luoden kivan ja rennon tunnelman kuvaukseen. Kiitos mukavasta valokuvaushetkestä.”
*
”Tuntui kivalta, kun haluttiin löytää parhaat puolet kuvaan.”
*
”En ole mallin töitä aikaisemmin tehnytkään. Kiva kokemus! Annen työstä tuli tosi Pro vaikutelma, vaikka välillä näin kilttiä miestä nolotti, että miksi sitä pitää ollakin näin kankeata sorttia kun ei pään “tiltit” menneet ihan luonnostaan.”
*
”Kiitos ammattitaitoisesta ja miellyttävästä palvelusta!”
*
”Aika vaivatonta, kun kuvaaja on ammattilainen. Hyviä kuvia tuli :)”
*
”Ihana kuvaaja, oli mukava käydä.”
*
”Ammattitaitoinen kuvaaja Anne. Kuvaus sujui nopeasti. Kuvien jälkikatselu oli nopeaa”
*
”Ammattitaitoinen valokuvaaja, joka kuvaustilanteessa ohjasi hyvin.”
*
”Ihana tsemppari oot Anne. Kiitos sinulle nopeasta ja hyvästä palvelusta.”
*
”Hyvä ja asiantunteva palvelu, tuli sellainen olo, että on todellinen ammattilainen asialla”
*
”Kiitos taas Annelle ammattitaitoisesta ja rehellisestä asiakaspalvelusta”
*
”En pidä kuvauksesta, mutta tämä kuvaushetki ei tuottanut “tuskaa”, kun sain hyviä ohjeita ja tunnelma oli rauhallinen ja rento, vaikka käytettävä aika ei ollut kuvauksen luonteesta johtuen kovinkaan pitkä”
Voit olla kiinnostunut myös tästä: https://edustuskuvaamo.fi/asento-rakentaa-ilmeen/