Pitkä kokemus on muuttanut työtapaani, erityisesti yritysten ja yhteisöjen henkilöstökuvausten ja vaalikuvien kohdalla. Kuvauksen alussa keskityn tarkkaan mikroilmeisiin, niiden eroihin. tunnistamiseen ja luomiseen.
Tämä edellyttää 20 minuutin kuvausten alkuvaiheessa haasteiden hakemista. Jos sen sanoo hiukka suoremmin, se tarkoittaa silmien auki pysymisen ja huulten rentouden, tutkimista testikuvilla.
Tämä antaa minulle aikaa luoda käsitystä siitä, mihin alkaisimme lopputuloksessa tähdätä.

Elakoon se pieni ero

Useimpien aikuisten mallien kohdalla lähdetään hiomaan katsetta ja hymyä, jos sellaiseen päädytään. Victorian kohdalla hymystä tuli nopeasti valloittava ja hänelle sopiva, mutta silmien kohdalla teimme harjoitteita. Toki on olemassa Photoshop, jos halutaa vielä tasata katseen vaikutelmaa. Mutta mukavinta on tietysti osoittaa, että käsittämättömän moni asia ratkaistaa asennon avulla. Tämä on henkilökuvauksen jännittävää salapoliisityötä.

Yksityiskohdat analyysiin

Suurimmalla osalla ihmistä on herkät helposti sulkeutuvat silmät, toinen silmä jää raukeammaksi kuin toinen, silmät ovat molemmat hyvin raukeita tai katse on kokonaisuudessaan liian tuijottava. Viimeksimainitussa iiris on kokonaisuudessaan näkyvissä. Nämä haasteethan paljastuvat vasta kuvasta, ei niitä huomaa muutoin kuin kuvaajan roolissa.

Harjoitteet apuna

Silmien kokoa ja katseen läsnäolon tuntua tavoittelen mm harjoitteilla, jotka voivat tuntua hiukan erikoisilta. Silmien raukeus ratkeaa melko helposti harjoitteella, jossa toistetaan toistakymmentä kertaa sarjaa: avaa silmät aivan auki, hymyile ja kun alan kuvata rentouta silmiäsi. Sieltä se riittävän rento ja luonnollinen katse löytyy otosten joukosta noin 95-prosenttisella varmuudella. Kunhan sanaani vaan luotetaan.

kuvausasento

Kosekin Leila Pirttimäen  kohdalla ei ollut haasteita silmien kanssa ja hänenkin hammashymynsä oli kauniin rento ja avoin. Pään asennoista tämä taisi olla meille mieluisin. Naisilla on tällä sektorilla enemmän vaihtoehtoja 😉

Ajankäyttö on paras lääke

Välillä aloitetaan vakavasta, ettei olo jäykisty vastakkaiseen suuntaan. Usein malli yksinkertaisesti kotoutuu ja uskaltaa rentoutua ja loppuajasta katseet ovat jo hyvin tasalaatuisia.
Kaikkea tätä on jo tuettu raajojen asennolla ja painonsiirrolla. Ilmeentuotanto-osasto on tuotu oikeaan paikkaan ja on vuorossa pään kallistuksien testausta tietyllä hyvin yrityssalaisella agendalla. Jokaisella asennolla ja taivutuksella luodaan tietty alitajuinen viesti.

Helinä Marjamaa

Hiusten malli vaikuttaa pitkälti siihen, miten testaamme erilaisia viestiviä päänasentoja. Helinä Marjamaan kohdalla tämä oli aiemmin testattu ylivoimaiseksi. Samalla olin huomannut, kuinka monen kohdalla hiusten siirtäminen korvan taakse on mielenkiintoisempi ja yksityiskohtia antava ratkaisu. Usein pitkät hiukset tai helposti kasvoille asettuva kampaus syövät huomiota tärkeimmältä eli kasvoilta

 

Ahaa-elämyksessä piilee kultakaivos

Ja taas alitajuntani on ehtinyt tarkkailla, työskennellä ja kaivaa kiihkeästi vanhan kokemuksen kannattavia ratkaisuja. Ne voivat olla hyvin matemaattisen tarkkoja, tai kuten nyt vaalien aikaan, sain huikeita ahaa-elämyksiä tietyistä pään tai hiusten asennoista, joilla oli aivan mielettömiä viestejä. Huikeudessaan sellaisia, että ne eivät missään tapauksessa sovi kaikille, mutta juuri noiden henkilöiden kohdalla olivat se pieni ero tavallisesta upeaan.

Paan asento viestii

Pään asento lähettää erilaisia alitajuisia viestejä. Tämä Ankin freijausvideokuva ei kuulu vaalikuviin, mutta vaalikuvauksissa opin miten tällainen asento voi olla mainio sekä miehelle että naiselle. Kullekin sopivia asentoja löytyy, kun tarkkailee mallin omaa elekieltä riittävän kauan. Tämän kuvan kohdalla taivutin kuvaa alkuperäistä suurempaan kallistukseen, kun en ehtinyt löytää teemaan liittyviä vaalikuvattavia. Veikeä, mutta rehellinen, hyvä katsekontakti, kuunteleva ja huumorintajuinen ote.

Roolini on tehdostaa ajankäyttöä ohjaamalla asiakasta tarkasti. Täten ei tule hypittyä edestakaisin asiasta toiseen vaan mieleni säilyy kirkkaana siitä, mitä olemme jo tehneet ja miksi.

Lihasmuistin kautta ilmeisiin

Jalkojen ja käsien asento sekä painonsiirrot oikeasti näkyvät kasvoista rytminä. Ilmeet ja kehonkieli ovat syvästi tekemisissä toistensa. Mallille 20 minuuttia on lyhyt aika, mutta käytännössä hänkin saattaa kyetä poimimaan lihasmuististaan mielikuvan siitä, miltä minusta on tuntunut, kun olen juuri tässä asennossa. Yksi hauskimpia ja parhaita on “baaritiskiasento”, jossa imitoidaan juuri sitä.

Läsnäolo kuvassa

Tämä on Victorian kanssa tekemäni versio baaritiskiasennosta. Alunperin tein niitä eri tavalla ja istuma-asennossa, niin miesten edustukuvissa kuin ylioppilastyttöjenkin versiona ruusun kanssa. Huomatkaa, että tämä on samasta ruudusta kuin  lähikuvakin.

Odotettavissa oleva tunne on “viikonloppu alkoi, olen rento ja iloinen,mutta myös edustavan ja mielenkiintoisen näköinen. Mikäs sen mukavampaa!” Yrityssalaisuuksien joukkoon tämäkin toteutus menee ja sen voi tehdä monella tavalla.

Hauskoja muistoja asentojen merkityksistä

Parhaat baaritiskiasennot piilevät vielä arkistojen saloissa. Koska ylioppilaskuvattavani, Meiju Parkkila, antoi luvan käyttää tätä ihanaa kuvaansa, tässä sen analyysi.

ylioppilasposeeraus

Tämä versio baaritiskiasennosta on aika vaativa, jopa kivulloinen. Ensimmäiset kuvaajaurani baaritiskiasennot taisivat liittyä siihen, kun asettelin hääkuvauksessa sulhasen nojaamaan miehekkäästi jakkaran avulla ylemmälle nostettuun polveensa, jolloin käden annettiin mennä rennosti alas ja itseä kohti. Morsian sitten ”koristeli” sulhasen herkällä, kauniilla tms tavalla. Yhtenä ylioppilasvuonna kehittelin tämän asennon, jossa eri asentojen avulla ylioppilas saa kyynärpäänsä ulottumaan polveensa, käsi nostetaan ylös ja ruusu juttelee ylioppilaalle vauhdikkaasti. Vyötärölle nostettu käsi paljastaa kauniin vyötärön . Pää on ohjattu ns kaksoiskääntöön, jossa tukka taivutetaan eri puolelle kuin nenä, Tässä ruusu kohtaa siis juuri oikeassa paikassa Meijun leukaa tai poskea. Asento korostaa myös kasvojen kokoa ja ilmeikkyyttä (eri ilmeissä), kun malli nojaa eteenpäin kaulan pysyessä riittävän pitkänä.

Erilaisilla rajauksilla, erityisesti edustuskuvissa, voidaan muuntaa kuvaa ja sen tunnelmaa. Tältä näyttää Meiju rajattuna.

muotokuvan rajaus

Myös kuvien rajauksilla voidaan muuntaa kuvan aiheuttamia mielikuvia. Tässä rajauksessa huomio kiintyy eniten kauniisiin kasvoihin ja niin tärkeään ylioppilasruusuun. Vartalolla olemme kuitenkin tehneet telineet tälle ilmeelle.

Victoria Carp-Seppänen

Victoria Carp-Seppäselle emme tehneet ”missipolvea”, vaan jotakin sinne päin. Rytmikäs asento jaloilla, vartaloa kannatteleva käsiasento ja pään asento puhuvat kaikki samaa kieltä,

Toinen omasta mielestäni ratkiriemukas on “missipolviasento”.

missipolviasento

Leilan kuva on erilainen rajaus ylempänä näkyvästä kuvasta. Tämäkään ei ole aivan viimeisen päälle missipolviasento, mutta tämä oli Leilalle ihana ja rento asento, myös hyvin monikäyttöinen.

Pikkutytöt katsoivat missiasentoja

60-luvulla missikisoja tv:stä niitä katsoneena tiedän miten se tehdään, mitä se vaikuttaa mallin viehkeyteen ja viehkeyden tunteeseen ja lopputulokseen kuvana.

Missipolviasento

Hennalle luotu genre liittyi ranskalaisten silmälasikehysten maahantuontiin. Henna on alan asiantuntija ja pukua sekä asentoa rakennettiin viehättäväksi ranskattareksi. Tämä lienee lähinnä tarkoittamaani missipolviasentoa, mutta kun rajaus poistaa varsinaisen jujun, se ei tässäkään paljastu 🙂

Sillä ei suinkaan mennä äärirajoille, vaan keinoja poistetaan kuvasta ja jäljelle jää vain tavoiteltu lopputulos. Todella omituinen asento saattaa purkaa mallin estoja, saada hänet nauramaan ja heittäytymään. Macchiavellin tyyliin: ”Tarkoitus pyhittää keinot!”. Tätä on tarkasteltu myös käänteisestä näkökulmasta: ”Olen aina uskonut, että hyvää tarkoitusta ajaessaan ja puolustaessan myös keinojen pitäisi kestää kriittinen tarkastelu”, kirjoitti Niko Kaistakorpi  Uudessa Suomessa, mielipidekirjoituksessaan. ”Eivätköhän kestä”, vastaa Anne…

Muotokuvauksessa ei saa peittää mallin tärkeimpiä muotoja, kuten esimerkiksi vyötäröä. Nämä hiukka dramatisoidut ranskatarkuvat jättävät vartalon kauniisti näkymään. Yksityiskohtia on siten hiottava kuvauksen aikana

Moni kokee ohjaamiani asentoja myös keinotekoisina, muistamatta että ne ovat aika lailla päivittäin käytössä suurimmalla osalla ihmisistä, ei vain tietoisella tasolla. Kun lisätään pieni twist, asennosta tulee mielenkiintoisempi katsella.

edustuskuvan rajaus

Edustuskuvasta voidaan rajata erityylisiä rajauksia, jolloin kuvalle saadaan laajempaa käyttöä. Hennan kuvista muodostin tämän koosteen asian havainnollistamiseksi.

 

Roolileikki on hauskaa

Yrityskuvaus saa henkilöstökuvissakin olla leikinomaista mielikuvaharjoittelua, jossa ei ole tavoitteena ei ole nolostuttaminen. Mehän olemme samassa veneessä. Joskus hiukka roolitan mallia ajattelemaan minua vaikeana asiakkaana, jota on vaan pakko katsoa ystävällisesti, sanon että tulin juuri tallentamaan ison summan rahaa tai ostamaan hybridiauton…Ihan mitä vaan mistä voidaan rakentaa tilannekomiikkaa ja yhteistä naurua, joka irrottaa ajatukset jäykkistavoitteesta.

edustuskuva miljoossa

Pieni vääntö asennossa tuo siihen sisältöä ja mielenkiintoisuutta. Erityisesti hyvin hoikkan mallin asentoa kannattaa miettiä tarkkaan, kun se tulee osaksi kokonaisuutta. Kokonaisuus on yhtenäisempi, jos rajauksessa jokaisen pää vaikuttaa yhtä suurelta.Ns puuska-asento ei mielestäni ole torjuva, vaan sen avulla kannatellaan vartaloa ja estetään käsien roikkumisen aiheuttama ryhtiongelma. Samalla on huolehdittava, että kädet asetellaan mahdollisimman kapeiksi alueiksi. Muutoin niiden vaaleus alkaa kilpailla kasvojen kanssa. Kasvojen asento ja tässä näkyvä ystävällinen hymy, ovat kuvan katsojalle tärkeä ennakkoviesti hyvästä palvelusta. Seija Salon valitsema asu myös toimii upeasti kokonaisuuden kanssa ja kertoo jotakin hänen persoonastaa.

 

Vaalikuvissa on suuri vastuu viestistä

Vaalikuvissa ollaan luotettavia, iloisia, avoimia, läsnäolevia ja kuuntelevia, herttaisia, vanhempia valtiomiehiä ja niin edelleen.
Kuten sanottu, suuren vaalikuvamäärän tekeminen lyhyessä ajassa auttoi huomaamaan ja tunnistamaan todella mielenkiintoisia mikroilmeitä. Se niiden toistaminen ja luominen kuvaajan roolissa onkin sitten se haaste. Onneksi voin luntata kameran näytöltä ja näin voimme palata yksityiskohtiin ja hioa asiaa eteenpäin. Tässä kahdessakymmenessä minuutissa.
Mielelläni aina näytän kuvattavalle kuvia, kerron mikä parhaissa on parasta ja niin edelleen, merkiten parhaisiin tähtiä, että omassa valintaprosessani päädyn näihin kuviin. Jälkikatselu helpottaa myös kuvattavan stressiä ja sen tarkoituksena on lähteä studiolta sillä mielellä, että kivoja kuvia saatiin!

Kun haluat tietää lisää: http://anneyrjana.fi/freijaus/

Vaalikuvausten aikaan minulla oli käytössä sähköinen ajanvaraus ja sen kautta pystyin saamaan palautetta siitä, onko työtapani tuottanut sellaisia ajatuksia, jotka vastaavat tätä ohjaamista ja harjoitteita:

”Anne huomioi juuri minua ja halusi tuoda kuvaan sitä omaa persoonallisuuttani esille. Mikä on tärkeää, kun aika harva on tottunut tällaisen kuvaukseen, jossa oma itse pitää tuoda ilmeillä ja kehonkielellä esiin”
*
”Kiitos hyvästä ja ammattitaitoisesta henkilöstökuvauksesta. Kuvattavana oli helppo olla selkeitten ohjeitten takia”
*
”Anne ohjasi ammattitaitoisesti ja kärsivällisesti luoden kivan ja rennon tunnelman kuvaukseen. Kiitos mukavasta valokuvaushetkestä.”
*
”Tuntui kivalta, kun haluttiin löytää parhaat puolet kuvaan.”
*
”En ole mallin töitä aikaisemmin tehnytkään. Kiva kokemus! Annen työstä tuli tosi Pro vaikutelma, vaikka välillä näin kilttiä miestä nolotti, että miksi sitä pitää ollakin näin kankeata sorttia kun ei pään “tiltit” menneet ihan luonnostaan.”
*
”Kiitos ammattitaitoisesta ja miellyttävästä palvelusta!”
*
”Aika vaivatonta, kun kuvaaja on ammattilainen. Hyviä kuvia tuli :)”
*
”Ihana kuvaaja, oli mukava käydä.”
*
”Ammattitaitoinen kuvaaja Anne. Kuvaus sujui nopeasti. Kuvien jälkikatselu oli nopeaa”
*
”Ammattitaitoinen valokuvaaja, joka kuvaustilanteessa ohjasi hyvin.”
*
”Ihana tsemppari oot Anne. Kiitos sinulle nopeasta ja hyvästä palvelusta.”
*
”Hyvä ja asiantunteva palvelu, tuli sellainen olo, että on todellinen ammattilainen asialla”
*
”Kiitos taas Annelle ammattitaitoisesta ja rehellisestä asiakaspalvelusta”
*
”En pidä kuvauksesta, mutta tämä kuvaushetki ei tuottanut “tuskaa”, kun sain hyviä ohjeita ja tunnelma oli rauhallinen ja rento, vaikka käytettävä aika ei ollut kuvauksen luonteesta johtuen kovinkaan pitkä”

Voit olla kiinnostunut myös tästä: https://edustuskuvaamo.fi/asento-rakentaa-ilmeen/