Tässä tekstissäsi kuvataan monivaiheista ja syvällistä prosessia, jossa keskitytään asiakkaan henkilökohtaisen olemuksen vangitsemiseen valokuvauksessa.

Koskaan ei tiedä mihin kuvauksella päädytään. Tulos on mallin parhaitten ja yhteensopivien ominaisuuksien yhdistämistä. Yllättävät lopputulokset ovat myös tervetulleita, koska tilanne on ne sellaisiksi luonut tai odotamme tilannetta, joka veisi meitä eteenpäin.

Ilmeitten tunnistamisen prosessi

Namikka Mylläri oli minulle sopiva koekaniini teemassa, jossa haen ilmeitten muodostamista kuvien kiinnostavuutta parantamaan.        Hän, enemmistön tavoin,  koki hymyilemisen vaikeaksi ja se onkin asia, jota ei saa kuvauksessa kiirehtiä. Starttikuvissa hain kasvoille kaunista suuntaa ja valaisua, ihan kännykkäkuvilla startaten.

 

 

Muotokuvasta tämä tuote eroaa siinä, että jokainen kohdataan yksilöllisesti; prosessi vaatii sitä, että asiat aidosti tapahtuvat.

  • Palvelun ydin ja erikoistuminen:

    • Tuote on uusi ja erikoistunut. Olen poiminut asioita elämäni eri osa-alueilta ja ilmeitä painottavat testikuvaukseni ja aidotkin asiakkaat vievät matkaani eteenpäin.
    • Erikoisosaaminen piilee visuaalisessa erottelukyvyssä ja työ tehdään mikroilmeissä ja niiden yhdistelemisessä.
  • Ilmeen kannustaminen ja muodostaminen

    Hyvässä ilmeessä kaikki osaset ovat paikallaan. Ilme ja sen tunnelmat myös tarttuvat kuvan katsojaan

  • Kuvausprosessin vaiheet:

    • Kuvaus ei ole kaikilta osin helppoa helppoa, vaan vaatii ohjausta ja asiakkaan aiempien kokemusten huomioonottamista. Vaivannäkö on aina ollut kannattavaa.
    • Ohjaus on ollut liian pienessä roolissa, tässä se nostetaan kärkeen, kuten kuuluukin. Pitkän kokemukseni mukaan kuvaussession aikana tehtävä jatkuva ohjaus, kommunikointi  ja toisto johtavat parhaisiin tuloksiin . Eri vaiheista kertominen ja mallin näyttäminen auttavat mallia ymmärtämään mitä ja miksi juuri nyt tapahtuu näin.
    • edustuskuvien ilme

      Vartalon kaikkien osa-alueitten asento vaikuttaa siihen millaiseksi ilme voidaan muodostaa. Asento luo ilmeen ja lisäohjauksella ja vaivannäöllä siitä tulee vieläkin mielenkiintoisempi

  • Kuvausmetodiikka:

    • Katsekontaktin ylläpito koko kuvauksen ajan on tärkeää, koska katseesta luodaan käsitys sisällä tapahtuvista asioista ja siitä miten malli prosessin kokee
    • Systemaattinen lähestymistapa, jossa jokainen vaihe kokeillaan perusteellisesti. Kun löydämme ulkoisen näön ja sisäisten tunteitten mielenkiintoisia yhdistelmiä, ollaan lähellä ”kultakaivosta”.
    • Lasnaolon tunne on yksi tarkeista tekijoista edustuskuvissa

      Hyvin usein muotokuvista puuttuu läsnäolon tunne. Se korostuu katseessa, jonka tulee kohdata kuvan katsoja mielenkiintoisella tavalla. Katseen tyyli kannattaa valita tavoitteen mukaan. Aina se ei tietystikään onnistu, mutta intensiivisyydellä on monta ilmenemismuotoa

    • Siksi hiominen on olennaisen tärkeätä ja käytännössä hauskaa. Näemme miten ilmeet koostuvat pienistä yksityiskohdista.
    • Vähitellen mallikin innostuu vertailemaan näitä mikroilmeitä toisiinsa
    • Veikeys on hyva valinta

      Kuvaussession aikana ilmeet kehittyvät sekä rohkeammiksi että monipuolisemmiksi. Veikeä ilme on erityisen hauska, koska se on helposti luettavissa ja se tarttuu

  • Taiteellinen näkökulma ja tavoitteet:

    • Valokuvaamisen vapaus verrattavissa maalaamiseen, jossa taiteilija pyrkii näkemään ja esittämään henkilön haluamallaan tavalla. Mutta malli on myös johdatettava siihen tilanteeseen
    • Pyritään luomaan kuva, jossa henkilö on kuvassa tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteet täsmentyvät vasta kuvauksen aikana
  • Kallistukset muotokuvassa

    Rakastan ohjata erilaisia kallistuksia muotokuviin. Niillä on monta kätkettyä etua. Hiukset saadaan tuuheammaksi tai vauhdikkaan oloiseksi ja kuviin tulee rytmiä. Malli saattaa tiedostamattaan käyttää hyväkseen muita asennon viitoittamia muistikuvia itsestään joskus ja jossain

  • Tekninen toteutus ja vaiheistus:

    • Aloitus testikuvista ja säädöistä, kuten hiustyylin vaikutuksesta kuvaan. Erityisesti pitkähiuksisilla suortuvien hallinta on kuvaustilanteessa tärkeätä
    • Valaistuksen kokeilut, sillä kaikki valaistustyylit eivät sovi kaikille. Valaisun käyttö muovailee kasvojen muotoa hyvinkin maalaustaiteen kaltaisesti. Puhutaan mm Rembrandkolmiosta, joka ilmenee poskelle muodostuvana kolmiona, joka käytännössä on nenän kolmionmuotoinen varjo. Käymme läpi myös ”naisvaloa” ja ”miesvaloa”, pään taivutuksia jne
    • varikuva ja mustavalkoinen kuva viestivat eri tavoin

      Kuvien katselu kuvasessioitten välillä on yksi yllättävimmistä työtavoista elämysten kokemiseksi. Pystymme vertaamaan mikroilmeitä toisiinsa ja viemään niitä eteenpäin. Käsittelyvaiheessa on mielenkiintoista miettiä mitä esimerkiksi mustavalkoisuus vie tai tuo

    • Useita lyhyitä kuvaussessioita, joissa välillä tarkastellaan ja keskustellaan tuloksista. Minulle muotokuvaajana tämä on muodostunut niin tärkeäksi ja innostavaksi, että haluan tehdä katselutuokioita jokaisessa kuvauksessa. Ne nostavat tuloksen laatua, kun kumpikin ymmärtää mitä tapahtuu ja miten suuri rooli mikroilmeillä ja läsnäololla on.
  • Vuorovaikutus ja kohdennettu hienosäätö:

    • Asiakkaan kanssa etsitään yhteistyössä sopivaa, parhaalta näyttävää tunnelmaa ja tehdään siihen hienosäätöjä.
    • Ilmeiden ja asentojen tarkka hiominen, kuten silmien tai suun asento ovat tärkeitä asioita, aivan olennaisia lopputuloksen parantamisessa. Puhutaan mm aidosta hymyst ja mitä se käytännössä merkitsee
    • Ensimmaiset kuvat otin kännykällä ja studiosalamoitten ohjausvalot apunani. Kuvat olivat erityisesti mustavalkoisina hyvin herkkia

      Teimme alussa pyörähdyksi ja välillä pysähdyimme johonkin mielenkiintoiseen kohtaa. Erityisesti tätä hioin, koska halusin malli katsovan ylhäälle ja nenän pysyvän poskilinjan sisällä. Näin silmät tulivat näkyviin ja kasvojen tunnistettavuus lisääntyi

  • Asiakkaan syvällisempi ymmärtäminen:

    • Tunnustelemme ja opimme asioita mallin sisäisestä ja ulkoisesta maailmasta.
    • Tuomme esiin parhaita ominaisuuksi hiomalla ja samalla poistetaan kaikilla olevia maneereita. Niihin saattaa nivoutua syitä miksi malli on kokenut kuvaamisen ja lopputulokset niin vastenmielisinä tai epäonnistuneina.
    • Somekuvan muoto

      Somea varten kuvaa voidaan rajata mieluisalla tavalla. Ympyräkin on kiva muoto, kun decoltelle jätetään riittävästi tilaa. Muutoin kaula vaikuttaa katkaistulta…

  • Lopputuote ja palvelun ainutlaatuisuus:

    • Tarjoan kokonaisvaltaista studiovalokuvausta, joka kertoo asiakkaan tarinan ja enemmän. Jotakin en ennennäkemätöntä, mielenkiintoista ja ihastuttavaa.
    • Prosessin tavoitteena on löytää ja tuoda esille se todellinen, laajennettu minä, jota ei ole vielä aiemmin tavoitettu.

9. Prosessin tukialueet

Prototyyppikuvauksen teimme ilman ennakoivaa stailausta ja muuta yksityiskohtien miettimistä. Halusin nähdä miltä meistä tuntuu ja miten malli kokee studiokuvauksessa, jossa työskennellään ammattikuvaajan kanssa.

Myöhemmin kannustamme malleja hankkimaan myös stailatun profiilikuvauksen taustapalveluita. Ne koostuvat mm asun/asujen ennakkosuunnittelusta, kuvausmeikistä ja tähän sopivasta kampauksen viimeistelystä

tutustu freijaukseen: https://anneyrjana.fi/freijaus/

lue lisää: https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/2015061519865311