Tässä tekstissäsi kuvataan monivaiheista ja syvällistä prosessia, jossa keskitytään asiakkaan henkilökohtaisen olemuksen vangitsemiseen valokuvauksessa.
Koskaan ei tiedä mihin kuvauksella päädytään. Tulos on mallin parhaitten ja yhteensopivien ominaisuuksien yhdistämistä. Yllättävät lopputulokset ovat myös tervetulleita, koska tilanne on ne sellaisiksi luonut tai odotamme tilannetta, joka veisi meitä eteenpäin.
Muotokuvasta tämä tuote eroaa siinä, että jokainen kohdataan yksilöllisesti; prosessi vaatii sitä, että asiat aidosti tapahtuvat.
-
Palvelun ydin ja erikoistuminen:
- Tuote on uusi ja erikoistunut. Olen poiminut asioita elämäni eri osa-alueilta ja ilmeitä painottavat testikuvaukseni ja aidotkin asiakkaat vievät matkaani eteenpäin.
- Erikoisosaaminen piilee visuaalisessa erottelukyvyssä ja työ tehdään mikroilmeissä ja niiden yhdistelemisessä.
-
Kuvausprosessin vaiheet:
-
- Kuvaus ei ole kaikilta osin helppoa helppoa, vaan vaatii ohjausta ja asiakkaan aiempien kokemusten huomioonottamista. Vaivannäkö on aina ollut kannattavaa.
- Ohjaus on ollut liian pienessä roolissa, tässä se nostetaan kärkeen, kuten kuuluukin. Pitkän kokemukseni mukaan kuvaussession aikana tehtävä jatkuva ohjaus, kommunikointi ja toisto johtavat parhaisiin tuloksiin . Eri vaiheista kertominen ja mallin näyttäminen auttavat mallia ymmärtämään mitä ja miksi juuri nyt tapahtuu näin.
-
Kuvausmetodiikka:
-
- Katsekontaktin ylläpito koko kuvauksen ajan on tärkeää, koska katseesta luodaan käsitys sisällä tapahtuvista asioista ja siitä miten malli prosessin kokee
- Systemaattinen lähestymistapa, jossa jokainen vaihe kokeillaan perusteellisesti. Kun löydämme ulkoisen näön ja sisäisten tunteitten mielenkiintoisia yhdistelmiä, ollaan lähellä ”kultakaivosta”.
- Siksi hiominen on olennaisen tärkeätä ja käytännössä hauskaa. Näemme miten ilmeet koostuvat pienistä yksityiskohdista.
- Vähitellen mallikin innostuu vertailemaan näitä mikroilmeitä toisiinsa
-
Taiteellinen näkökulma ja tavoitteet:
-
- Valokuvaamisen vapaus verrattavissa maalaamiseen, jossa taiteilija pyrkii näkemään ja esittämään henkilön haluamallaan tavalla. Mutta malli on myös johdatettava siihen tilanteeseen
- Pyritään luomaan kuva, jossa henkilö on kuvassa tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteet täsmentyvät vasta kuvauksen aikana
-
Tekninen toteutus ja vaiheistus:
-
- Aloitus testikuvista ja säädöistä, kuten hiustyylin vaikutuksesta kuvaan. Erityisesti pitkähiuksisilla suortuvien hallinta on kuvaustilanteessa tärkeätä
- Valaistuksen kokeilut, sillä kaikki valaistustyylit eivät sovi kaikille. Valaisun käyttö muovailee kasvojen muotoa hyvinkin maalaustaiteen kaltaisesti. Puhutaan mm Rembrandkolmiosta, joka ilmenee poskelle muodostuvana kolmiona, joka käytännössä on nenän kolmionmuotoinen varjo. Käymme läpi myös ”naisvaloa” ja ”miesvaloa”, pään taivutuksia jne
- Useita lyhyitä kuvaussessioita, joissa välillä tarkastellaan ja keskustellaan tuloksista. Minulle muotokuvaajana tämä on muodostunut niin tärkeäksi ja innostavaksi, että haluan tehdä katselutuokioita jokaisessa kuvauksessa. Ne nostavat tuloksen laatua, kun kumpikin ymmärtää mitä tapahtuu ja miten suuri rooli mikroilmeillä ja läsnäololla on.
-
Vuorovaikutus ja kohdennettu hienosäätö:
-
- Asiakkaan kanssa etsitään yhteistyössä sopivaa, parhaalta näyttävää tunnelmaa ja tehdään siihen hienosäätöjä.
- Ilmeiden ja asentojen tarkka hiominen, kuten silmien tai suun asento ovat tärkeitä asioita, aivan olennaisia lopputuloksen parantamisessa. Puhutaan mm aidosta hymyst ja mitä se käytännössä merkitsee
-
Asiakkaan syvällisempi ymmärtäminen:
-
- Tunnustelemme ja opimme asioita mallin sisäisestä ja ulkoisesta maailmasta.
- Tuomme esiin parhaita ominaisuuksi hiomalla ja samalla poistetaan kaikilla olevia maneereita. Niihin saattaa nivoutua syitä miksi malli on kokenut kuvaamisen ja lopputulokset niin vastenmielisinä tai epäonnistuneina.
-
Lopputuote ja palvelun ainutlaatuisuus:
-
- Tarjoan kokonaisvaltaista studiovalokuvausta, joka kertoo asiakkaan tarinan ja enemmän. Jotakin en ennennäkemätöntä, mielenkiintoista ja ihastuttavaa.
- Prosessin tavoitteena on löytää ja tuoda esille se todellinen, laajennettu minä, jota ei ole vielä aiemmin tavoitettu.
9. Prosessin tukialueet
Prototyyppikuvauksen teimme ilman ennakoivaa stailausta ja muuta yksityiskohtien miettimistä. Halusin nähdä miltä meistä tuntuu ja miten malli kokee studiokuvauksessa, jossa työskennellään ammattikuvaajan kanssa.
Myöhemmin kannustamme malleja hankkimaan myös stailatun profiilikuvauksen taustapalveluita. Ne koostuvat mm asun/asujen ennakkosuunnittelusta, kuvausmeikistä ja tähän sopivasta kampauksen viimeistelystä
tutustu freijaukseen: https://anneyrjana.fi/freijaus/
lue lisää: https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/2015061519865311