Muotokuvauksissa tarvitaan vuorovaikutusta
Kun Avain Säästöpankin Anne Vesterbacka vuoden vaihteessa eteni urallaan, oli aika uusia myös edustuskuva. Edellisen ottamisesta oli aikaa kolmatta vuotta.
Malli ei ollut aiempaan kuvaansa kovinkaan tyytyväinen. Teknisesti se oli aivan hyvä, mutta lopputulos ei miellyttänyt. Kuvauksessa ei ehtinyt syntyä luottamuksellista kommunikaatiomeininkiä. Tottapuhuen tuo kuvaaja olin luonnollisesti silloinkin minä.
Kuvauksen onnistumisessa aika on paras lääke
– Silloin yrityskuvat piti tehdä vauhdilla, enkä osannut juurikaan ajatella vaatteita. Tuollaisia projekteja ei kannataisi tehdä kiireellä. Tulos ei vain onnistu, kun eletään minuuttiaikataululla ja valokuvattava joutuu katsoa kelloa ja miettiä seuraavia asioita, Anne Vesterbacka muistelee.
Stailausvinkit ja käsittely BeautyStylist Olgalta
Stailatun profiilikuvauksen -projekteissamme BeautyStylist Olga Tervonen (Hairclub FreijaMe, Pitkänsillankatu 10) tutustuu asiakkaan aiempiin kuviin joihin malli on joko tyytymätön tai tyytyväinen. Sen jälkeen Olga ehdottaa erilaisia sopivia yläosia ja kaula-aukon muotoja. Kiireinen mallimme ei aivan ilahtunut jakkuehdotuksistamme, mutta otti kuitenkin varajakun mukaan.
Luonnonkauneutta ja sisäistä kauneutta
Pidemmissä stailauspaketeissa aikaan ja hintaan kuuluu sekä hiusten että kasvojen stailaus. Olga oli ihastunut Annen hiuksiin.
– Hiukset olivat helpot. Luonnonkiharalle riitti se, että sitä puristaa ja lopputulos on hyvin kaunis, Olga kertoo.
Olga halusi korostaa mallin luonnonkauneutta ja sisäistä kaunetutta.
– Hyvä huulipuna toi kasvot enemmän esille. Kun kuvaan saadaan oikealla hetkellä sydämen kauneus, mallikin muistaa aina sen hetken ja voi siihen palata, Olga kuvailee työskentelytapaansa.
Ilme, asento ja asu viestivät
Studiolla puhuimme yrityskuvausten ammatillisen edustuskuvan sektorin luonteesta.
– Se ei saa olla totinen, muttei myöskään ylitsenauravainen. Merkityksellinen kuva on sellainen, jota katsoessaan yritysasiakas haluaa ja uskaltaa ottaa yhteyttä, Anne korostaa. Tällainen helpostilähestyttävyys onkin yksi edustuskuvan tärkeimpiä tehtäviä.
Valinnan vaikeus on normaalia
Arvelin kuitenkin, että asun valinnasta kahdelle Annelle voi tulla henkien taistelu. Perinteiseen tyyliin asettelimme vaihtoehdot sohvan selkämykselle. Tarkemmin Annea siinä hetkessä tarkastellessani, ymmärsin että hänen oma valintansa oli oikea.
Musta jakku yhdistettynä kirjavaan vaaleapohjaiseen paitaan toimi hyvin ja jakoi vartalon kolmeen alueeseen. Musta ei ollut häiritsevän tumma, mitä olin etukäteen pelännyt. Paidan kuviot toivat kokonaisuuteen raikastavaa actionia. Ilmassa ollut kriisin poikanen hälveni ja lähdettiin studion puolelle tekemään hassuja asentoja.
3+3-tekniikka motivoi
Viimeaikoina olen ottanut edustuskuvauksessa käyttöön 3+3-tekniikan. Kuvaan mallia tuokion, siihen asti, että ensimmäiset onnistumiskynnyksen ylittävät kuvat on saatu ja sen jälkeen käydään niitä asiakkaan kanssa läpi. Kerron mihin seuraavalla kierroksella tähdätään ja lähdemme hiomaan ja kokeilemaan jotakin uutta. Toisen katsantakerran kohdalla hyvin selkeytyy, mitä viimeiset hionnat vaativa.
Katsontakerroilla mallille itselleen selviää miten pienten yksityiskohtien korjaamisesta koituu suuria etuja. Motivaatio nousee, kun jo alkukierroksillakin näkee ihania kuvia itsestään. Erityisintä on se, että hyvinkin oudoilla asennoilla saatetaan saada parhaat ilmeet. Hyvä ryhti korjaa useimpia asiakkaitten ongelmiksi kokemia asioita.
Jokainen kuvaaja on erilainen
Ohjaan malleja aina tiukasti ja tarkasti kaikkiin yksityiskohtiin puuttuen. Se ei kaikkia kättelyssä miellytä.
– Pidä vaan tyylisi, Anne sanoi.
– Kaikkien mahdollisten keinojen käyttö on kannattavampaa kuin se, että vain pyrkii miellyttämään eikä haeta parhaita puolia ja kohtia. Sama kuin vaatekaupassa pakkomyydään jotakin, joka osoittautuu katastrofiksi.
– Ihminen joka ei ole usein valokuvattavana ei voi tietää kuinka olla, että saadaan hyvännäköinen lopputulos. Siihen tarvitaan valokuvaajan ammattitaitoa. Kun käydään läpi kolme settiä ja saa niihin ohjeita ne auttavat siihen tilanteeseen. Kuvattava uskaltautuu ohjattavaksi.
Erilaisilla asuvalinnoilla ja asennoilla voidaan viestiä kuvan katsojalle myös alitajunnan tasolla. Mallille vaatteen istuvuus toi varman olon ja sekin näkökulma osoittautui tärkeäksi.
Vaate tuo varmuutta
Lopputulokseksi saatiin kuutisen viimeisteltävää kuvaa, jotka paranivat koko ajan kuvauksen mittaan. Yhdessä katsominen ja hiominen on mielestäni eläytymistä ja valikoimaa ajatellen, loistava apukeino ja työtapa.
Kuvauksen mittaan löytyivät mallin itsensä luonnollisest käsiasennot ja , kuinka ollakaan, niinsanottu parempi puoli. Huomasimme, että se oli juuri vastakkainen vanhoihin kuviin verrattuna.
Mieliasussa kuin kotonaan
Jälkikäteen piti vielä kysyä Annelta, miksi hän oli niin varma siitä jakustaan.
– Viihdyn siinä jakussa, enkä muissa tunne samalla tavalla. Se missä kokee olevansa kuin kotonaan ja parhaimmillaan on pienestä kiinni, Jos hiuksetkaan eivät ole hyvin, ryhtikin menee kasaan. Vääränlaisissa vaatteissa ahdistaa koko ajan. Et ole normaali luonnollinen itsesi. Arityisesti tilaisuuksissa, joissa joutuu puhumaan se vie puolet ajatuksista. Esimerkiksi istuvuus on tärkeä tässä tunteessa. Ostan mielelläni suomalaisten valmistajien vaatteita. Kun ostaa sellaisen, joka päällä tuntuu omalta, sitä tulee paljon pidettyä ja sehän on myös ekologista.
Post Scriptum
Käytännöllisesti katsoen kaikissa kuvauksissa on tärkeintä luoda luottamuksellinen suhde asiakkaaseen. Se muodostuu kaikkiin yksityiskohtiin liittyvästä kommunikaatiosta, jossa mietitään eri asoitten roolia mahdollisimman onnistuneessa lopputuloksessa. (Useimmat ihmiset ovat epävarmoja ulkonäöstään eivätkä viihdy kuvattavana. Ajan kanssa ehditään myös hassutella ja sehän on paras lääke haiduttamaan epävarmuuden tunteita. )
Lisää freijauksesta: https://edustuskuvaamo.fi/freijaus-tuo-nakyvaksi-sen-joka-jo-olet/
Täällä asiasta lisää: https://anneyrjana.fi/freijaus/