Käymämme videokoulutuksen kautta olemme kollegani Anun kanssa ottaneet ensiaskeleita uuden tuotteen lanseeraamiseksi.
Valtakunnantunnettu valokuvauskouluttaja, Tiina Puputti, lähti koulutuksessamme valokuvaajanäkökulmasta. Mitä taitoja meillä on jo valokuvaajatutkintojemme kautta, miten tärkeä roolia näyttelee ennakoidun tarkka kuvakäsikirjoitus ja mitä kalustohankintoja liikkuva kuva meiltä edellyttää, käsittelyohjelman valitsemisesta puhumattakaan.

Freijauksen kautta brändäysvideoihin

Vaikka Freijaus-tuotteestani tekemämme harjoitusvideo oli minulle tuotekehityksen verran tarkkaan tuttu, teknisten juttujen haltuunotto tuntui räpellykseltä. Kimbaalikin pyöri kädessäni hyrrän lailla. Olihan minulla aikamoisen verran takamatkaa niihin, jotka ovat syntyneet/kouluttautuneet digiaikana. Itse keskityn kännykällä kuvaamiseen ja Anu otti haltuun myös järjestelmäkameralla videoimisen.

Vuorokauden työstä minuutin tulos

Puolitoistaminuuttia kestäneen Freijaus-videon pelkkiin kuvausvaiheisiin meni 14 tuntia. Olin järkyttävän uupunut ja siinä siivoilin kimbaalin ja mikrofoninkin hyvään hukkaan, koska ajattelin urani tämän polun saavuttaneen u-käännöspisteensä.
https://youtu.be/Gk9k-fSN9Z

Kohtalo tarttui kuitenkin ohjaimiin. Koska nykyään lehtikuvaajalta usein odotetaan yrityskuvauksessa tai muussa aiheessa pätkän verran videota, jouduin seinää vasten. Eikun tavarat takaisin esiin. Miten onnistuu videon teko, kun aiheena oli ajoneuvo, Suomen ainoa lajiaan?

Muotokuvaaja on tottunut ohjaamaan

Onneksi kirjoittavan toimittajan työssä olen tottunut selvittämään asioita monenlaisilla tavoilla, jotta videolle voidaan luoda kuvakässärin sijasta viitekehys. Muotokuvaajataustainen puuteroi kuvattavansa, ohjaa asuvalinnoissa ja ohjeistaa mallia rennoissa asennoissa ja liikkumisessa jo etukäteen. Näin lyhyesti siitä ensimmäisestä ohjaustyöstäni, joka julkaistaan vasta syyspuolella. Sitten päässen kertomaan siitä lisää. Tuttavat ovat aivan kyllästyneitä siihen, miten innostunut asiasta olin. Kun ajelin kuvauspaikkakunnalta Kokkolaan vappuaattona, oli aivan liekeissä endorfiineista ja uusi suhteeni videoihin käynnistyi. Olin saanut rakennettua tälle sektorille riittävästi kivijalkaa.

Videoon mahtuu asiaa ja huumoria

Mieleni alkoi työstää millainen olisi sellainen videotuote, jolle aiemmat koulutukseni, innostukseni ja kokemukseni yhdistyisivät siten, että asiakas saisi niistä optimaalisen hyödyn. Nyt olen päätynyt sektorille, jossa luodaan henkilö- tai yritysbrändäystä. Sen innostavuus perustuu siihen, miten asioita voidaan lähestyä erilaisilla tavoilla, joista yksi mielenkiintoisimmista on huumori. Asiantuntijatyön osaamisen ja aikaavievyyden kontrasti siihen miten helpolta lopputulos näyttää.
Liikkuva kuva rakentuu mielessäni aivan uusilla ja yllättävillä tavoilla. Still-kuva rakennetaan tarkasti ja yksityiskohtaisesti, printin on oltava painokelpoinen ja sen pitää kuvana näyttää samalta kuin tietokoneruudulla.

Uuden yhdistelmät innostavat

Videon teossa alitajunta on vahvasti mukana, auttaa keräämään riittävästi materiaalia ja yhdistämään osa-alueet erilaisilla innostavilla tavoilla.
Koska osa-alueita on niin monta, voi käyttää enemmän mielikuvitusta, luoda mielikuvia ja saada ahaa-elämyksiä uusista kombinaatioista. Leikkaaminen ja tekstityskin tuntuvat nyt pakkopullan sijasta mahdollisuuksilta. Video on elämystuote.
Ensimmäisenä esimerkkinä tästä esittelen ystäväni Heidi Helénin yrityksen lähtöä Fiskarsin antiikkipäiville. Ensimmäisen kerran nauroin itseksekseni kuvankäsittelyn aikana. Nehän ovat työterveydellisiä hetkiä!

voit kiinnostua myös tästä: https://edustuskuvaamo.fi/freijaus-tuo-nakyvaksi-sen-joka-jo-olet/