MBA:ni lopputyössä “Business Planning in Industry Disruption”, halusin nostaa teemaksi tuotantoketjun. Alihankkijuuden pitkässä ketjussa on nimittäin paljon laatuhaasteita. Minun kohdallani se valokuvaajana tarkoittaa esimerkiksi sitä, että saan tilaajan mainostoimistolta tarjouspyynnön, jossa minun pitää kyetä arvioimaan samalla miten toteutan tehtävän, että näitä kuiluja ja riskejä ennakoidaan.

Ketjumuotoja on kymmeniä erilaisia.

Laatua voidaan parantaa ennakkosuunnittelulla, tekemilläni ohjeilla, mainostoimistoon tai asiakkaaseen kohdistuvaan ennakkotutustumiseen jne. Kuvaajana yritän liimata porukan väliaikaiseksi tai pitkäaikaiseksi ketjuksi, jossa on myös mukava toimia.

Yhteistyöstä laatua ja iloa

Tämä lopputyön osa-alue ei suureksi pettymyksekseni koskaan toteutunut. Sopivaa lähdemateriaalia ei löytynyt ja haastateltavan ja omankin kokemukseni mukaan, yrityskuvausasiakkaat eivät näe tällaissessa merkitystä ja arvoa, eivät ole kiinnostuneita tuhlaamaan aikaansa tai sen kummemmin halua valokuvaajan liian näkyvästi vaikuttavan prosessiin, puhumattakaan siitä, että joitakin liikesalaisuuksia paljastuisi.

Turhauttavasta yksityiskohtien hallintaan

Äärimmäisen turhauttavaa. Huonon kommunikoinnin takia lehden kanteen tahi ison esitepanostuksen kuviksi tuli aivan käsittelemätön kuva, kuvat jotka oli tarkoitettu valintagalleriaksi, josta valitaan…
Jatkoin siten matkaani eteenpäin. Paljon positiivista syntyi pitkäaikaisten asiakkaitten kanssa edellämainituilla lääkkeillä. Monimerkityksellisesti sanon usein, että paras lääke on aika. Tunnen vakioasiakkaitteni kautta luoneeni itselleni mukavuusalueen näiden väliaikaisten työyhteisöjen osana. Se on johtanut laadun paranemiseen ja joskus outoihin yllätyksiin.

monikayttoinen henkilöstökuva

Henkilöstökuvan kuvausvaiheessa voi luoda puitteita, jotka antavat mahdollisuuksia monipuoliseen käyttöön

Hallittu ketju lisää laatua

Korona-ajan rituaalini on päivän aluksi selailla somea ja uutisia tietyissä järjestyksissä. Yhtäkkiä lauantaina kulmani kurtistuivat, kun huomasin virrassa häikäisevän ryhmäkuvan tutunnäköisistä henkilöistä. Sen verran utelias olin, että katsoin koneeltani nimien perusteella, mistä tuttuus johtuu. Kysehän oli asiakkaani Avain Säästöpankin henkilöstöstä. Heidän markkinointitiiminsä oli muuntanut kuvia isosti tarpeittensa mukaan erilaisiksi, erilaiseksi kampanjaksi, jossa voin olla tiimistämme ylpeitä.

Motivaatio ja tyytyväisyys lisääntyvät

Vähän kun olin innoissani. Meidän yrityskuvauksissa toimivien alihankkijoiden tyytyväisyyshän myös syntyy osallisuudesta ja johtaa entistä rohkeampaan osallistumiseen ja ideoimiseen. Kun on huomannut, että on ollut oikealla tiellä.
Hauskaa oli myös se, että freijattavamme, liiketoimintajohtaja Anne Vesterbacka. tupsahti esiin yhdessä kampanjan kuvassa.

freijaus

Uutta freijaus-tuotettamme varten olemme joutuneet luomaan menettelytapoja, jotka ovat asiakkaille aikalailla yllättävän uudenlaisia. Minä ja tyylikonsultti/kampaaja Olga Tervonen olemme tekijöinä uskoneet tuotteeseemme ja on ilahduttavaa nähdä freijauksia yritysasasiakkaitten käytössä

Hinnastoa seuraavassa: https://anneyrjana.fi/yrityskuvaushinnasto/