Uusi asiakkaani, Pohjanmaan Autokeskus Oy, oli muuttamassa nettisivujensa sisältöä ja ilmettä. Silloinhan on käytännössä mahdollisuus tehdä uusi ja uudenlainen ensivaikutelma.

Suosittelin PAKE:n henkilöstökuvien taustaksi raikasta ja monikäyttöistä valkoista. Ehdotin myös paljon käyttämääni strategiaa yhtenäisyyden ja persoonallisuuden tasapainosta. Siinä luodaan yhtenäinen kokonaisuus, mutta jokainen säilyttää samalla omimman persoonallisuutensa.

Onnistumisen osatekijöita

Tässä paljon käyttämässäni prosessissa yhtenäisyyttä edustavat valojen suunnan lisäksi kamera-asetukset ja hahmojen asennot, mittasuhteet jne. Itse henkilö kuvataan niin, että lähdetään valitsemaan hänen paras puolensa ja keskitytään tekemään variaatioita siitä. Jokaisen parhaisiin puoliin keskittyminen on ainakin minulle itselleni hyvin innostavasti salapoliisimainen projekti.

Yhtenäisyyttä painottavaan kuvaukseen olen perehtynyt erityisesti vaalikuvauksissa, joissa jokaisella puolueella on omat tarkat kuvausohjeensa. Kertaan tarkasti ne viitekehykset, jossa kulloinkin eletään ja mitä lopputulokselta odotetaan.

Henkilostokuva

Henkilöstökuvat kannattaa tuottaa muotoon, jossa yhtenäisyys on mahdollisimman suuri, mutta jokaisen persoonalle annetaa myös mahdollisimman paljon tilaa. Joni Romppaiselle sopi melkoisen suora päänasento. Silmien katse ja suupielten rento nosto riittävät positiivisen vaikutelman tekemiseen.

On hyvä, että muotokuvassa haetaan eloisaa, elävää ja mielenkiintoista. Mutta se ei tarkoita kovinkaan suurta poikkeamaa mallille tyypillisestä kuvassa olemisesta. (Hauskimmin harmittava juttu on se, kun kuvattava lähtiessään huikkaa ovelta heipat. Siihen se kamera pitäisikin asettaa, olisin saanut kaikki ne ilmevariaatiot, joita itse kuvauksessa pyysin.)

Olen hyvin tarkkoja ohjeita antava, ohjauspainotteinen, kuvaaja. Lähdemme mallin kanssa rakentamaan, hyvää, parempaa ja parasta. Jokaisella päätöksellä ja ohjeella on merkityksensä. Ei ole olemassa niin pientä yksityiskohtaa, etteikö se voi olla ratkaiseva tekijä kaikkeen.

Sana ”elävä” merkitsee minulle ”katseeltaan läsnäolevaa”. Intensiivisyyden, huumorintajun, hymyn, osaamisen jne pitäisi näkyä samantyylisesti silmissä ja huulissa. Näiltä sektoreilta on helppoa löytää kullekin luonteva osa-alue. Ilmeitten hakeminen on kuvaajan vastuulla. Usein ensimmäinen kysymykseni kuitenkin on: “Tapaatko hymyillä hampaat esillä”. Joskus ehdin silti havaita, että tässä piilee upean hammashymyn piilottaja. Siitä sitten neuvotellaan.

Henkilostokuvaus

Lasse Kellokosken halusin nähdä tällaisessa päänasennossa. Tämä on yksi salainen poimintani vaalikuvausten ajalta. Parhaassa tapauksessa näin saadaan henkilöön läsnaoloa ja rentoutta ilman hammashymypakkoa.

”Mielenkiintoisuudessa” ei tarkoiteta ylenpalttista erikoisuutta, vaan sekin rakentuu läsnäolon esittelyä kuvan kautta asiakkaalle, kullekin persoonallisella tavalla. Hyvin usein vaikka pienellä pään kallistuksella.

Näihin tavoitteisiin pääsimme mukavasti Lassen, kahden Emilin sekä Jonin kanssa, käykääpäs vilkaisemassa. Pake.fi/Yhteystiedot. jne

Kuvausaika ja kuvien määrä lisää laatua

Parasta kuvaa ei tule suinkaan ensimmäisellä, toisella tai edes kymmenennellä otoksella. Jokainen kulma, valon heijastus tai ilme voi korostaa mallin parhaita puolia. Tai päinvastoin: antaa kuvan, joka ei tee oikeutta mallille. Tehtäväni on myös ohjata ja rauhoittaa sekä käyttää erilaisia itse kehittämiäni harjoitteita mm kasvojen rentouttamiseksi ja oikean ilmeen hakemiseksi.

Kun sitten olen tullut tilanteeseen, että mikään kuvissa ei enää häiritse, käymme niitä mallin kanssa läpi. Malleillekin on ollut jännittävää huomata kuinka mielenkiintoista on se, miten pienillä asioilla leikitään.

Yksilollinen henkilostokuva

Eemil Kellokosken näin testien jälkeen mieluimmin tässä pääasennossa. Aivan pienellä hymyllä ja silmien mukavanrennolla katseella syntyy katsojassa tunne, että tämän henkilön kanssa asiointi onnistuu ja on mukavaa.

Kuvaajan tärkeimpiä tehtäviä  myös ottaa proaktiivisen riskienhallitsijan rooli, “risk management expert”. Asiakaspalvelu ei pääty kuvaushetkeen.

Kun tässä tapauksessa oli aika siirtää kuvat nettisivuille, törmäsimme pieniin, yllättäviin teknisiin ongelmiin.

Jotain meni pieleen eivätkä kuvat eivät näkyneet nettisivuilla alkuperäislaadussa vaan jokin sumensi kasvoja.
Kun puhutaan palvelusta ja ratkaisuista, ongelmaa ei saa jättää asiakkaan harteille.

Valokuvaajantyön painopiste ei ole kuva, vaan on pakko ajatella vastuuta myös onnistumisesta seuraavassa portaassa. Puhun usein toimintaketjusta ja saattaen siirtämisestä.

Niinpä otin yhteyttä nettisivujen tekijään ja selvitimme ongelman ytimen. Pienen säätämisen jälkeen saimme kuvat näkymään juuri niin kuin oli tarkoituskin eikä sama ongelma tule siten toistumaan.

Saatat kiinnostua myös seuraavasta: https://edustuskuvaamo.fi/toimiva-tuotantoketju-haasteena

 

Https://www.pake.fi